ترفندهای سریع تمیز کردن خانه چیست؟ چگونه خانه خود را سریع تمیز و مرتب کنیم؟ راهکارهای تمیز کردن خانه در کوتاه‌ترین زمان چیست؟ برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنیم؟

بسیاری از تمیز کردن خانه متنفرند اما همه خانه تمیز را دوست دارند. تمیز کردن خانه کار خیلی سخت و طاقت‌فرسایی نیست، اما برای کسانی که شاغل هستند و زمان کمی برای نظافت خانه دارند، می‌تواند به یک کار سخت تبدیل شود. علاوه بر این گاهی به دلایل مختلف مثلا مهمان سرزده، باید خانه را در زمان کوتاهی تمیز و مرتب کرد. در این نوشته سعی داریم به راهکارها و ترفندهای تمیز کردن خانه در کمترین زمان ممکن بپردازیم. برای استفاده بهینه از وقت و تمیز کردن سریع منزل خود، نکات زیر را دنبال کنید.

برای نظافت منزل خود در ونک میتوانید از شرکت مهرگان کمک بگیرید. اطلاعات بیشتر

نحوه تمیز کردن سریع خانه

1-یک استراتژی همیشگی داشته باشید.

داشتن یک سیستم تمیزکاری می‌تواند زمان تمیزکاری را به نصف کاهش دهد. به این معنی که خانه را هر بار با نظم یکسان تمیز کنید. بدانید از کدام اتاق باید شروع کنید و در کدام نقطه باید کار را تمام کنید. در این صورت وقتتان را با رفتن و آمدن بیهوده هدر نمی‌دهید.

2-کل خانه را تمیز کنید، نه هر اتاق را جداگانه

تمیز کردن خانه را به عنوان یک کل واحد در نظر بگیرید. یعنی بهتر است به جای اینکه هر اتاق مانند آشپزخانه، اتاق خواب و پذیرایی را جداگانه تمیز کنید، همه را با هم انجام دهید. مثلا ابتدا همه خانه را گردگیری کنید، بعد همه خانه را جارو کنید، نه اینکه برای هر اتاق این ‌کارها را جداگانه انجام دهید. اگر همه روند تمیز کردن خانه را برای هر اتاق جداگانه انجام دهید، احساس می‌کنید که در یک چرخه بی‌پایان هستید و کارهای مشابه را مدام تکرار می‌کنید. بنابراین زودتر خسته می‌شوید.

3-تمام ابزار تمیز کردن را آماده در یک‌جا قرار دهید.

آماده کردن و قرار دادن همه وسایل شست‌و‌شو و تمیز کردن خانه در یک‌جا، باعث می‌شود سردرگم نشوید و سریع کار را شروع کنید. دیگر لازم نیست حین تمیز کردن وقت خود را برای جست‌وجو یا تهیه ابزار هدر دهید. حتی بهتر است همه مواد شستشو را در اسپری‌ها و یا ظرف‌های کوچک بریزید که بتوانید همه را در یک سبد یا سطل با هم حمل کنید و هنگام تمیزکاری، رفت‌وآمد بیهوده انجام ندهید.

4-ابتدا آشفتگی را از بین ببرید.

اولین کار قبل از تمیزکردن خانه مرتب کردن وسایل و از بین بردن بی‌نظمی‌ها در هر اتاق است. اگر قرار دادن وسایل در جای خود خیلی وقت می‌گیرد، بهتر است یک محفظه یا سبد داشته باشید و همه چیز را در آن جای دهید و بعدا سر وقت آن‌ها را جابجا کنید.

یک کیسه زباله در دست بگیرید و هرچه زباله و روزنامه‌های تاریخ گذشته، جعبه‌های مقوایی، باقیمانده غذا و … که دیگر قابل استفاده نیستند را داخل کیسه زباله بریزید و دور بیندازید. همچنین اگر ظرف کثیفی در آشپزخانه دارید، آن را ابتدا بشویید یا در ماشین ظرفشویی قرار دهید و بعد به دیگر کارها برسید.

5-از بالا شروع کنید.

مهم نیست که چه اتاقی را تمیز می‌کنید، نظافت را از بالا به پایین انجام دهید تا خاک و گرد و غبار و آلودگی از سطوح بالاتر روی سطوح پایین که هنوز تمیز نشده‌اند، بیفتد. کف اتاق‌ها را به عنوان آخرین مرحله تمیز کنید تا آلودگی‌ها به طور کامل تمیز شوند.

6-گرد و غبار را تمیز کنید.

بعد از مرتب کردن و جمع کردن وسایل نوبت گردگیری است. حواستان باشد قبل از شروع گردگیری، از خاموش بودن پنکه‌ها اطمینان حاصل کنید. زیرا باعث پخش شدن ذرات گردوغبار می‌شوند. گردگیری را از وسایلی که بیشتر در دید هستند شروع کنید. مثلا ابتدا قسمت بالای مبلمان، روی میزها، زیر قفسه‌ها، روی نرده‌ها، قاب عکس‌ها، دستگیره‌ها و صفحه تلویزیون را تمیزکنید. برای سطوحی مانند قسمت بالایی پرده‌ها که دسترسی به آن‌ها مشکل است، پارچه ای از میکروفیبر را به انتهای جارو ببندید و محل‌هایدور ازدسترسی را گردگیری کنید.

7-آینه‌ها و شیشه‌ها را پاک کنید.

بعد از گردگیری به سراغ آینه‌ها و شیشه‌ها بروید. برای تمیز کردن آینه و سطح شیشه، از یک پارچه میکروفیبر مرطوب یا مایع شیشه‌پاک‌کن استفاده کنید و بعد یک پارچه خشک روی آن بکشید که جای لک باقی نماند. همچنین برای تمیز کردن شیشه از حرکات افقی و بالا به پایین استفاده کنید. حرکات دایرهای رگه‌های آلودگی روی شیشه به جای می‌گذارند.

8-میزهای پیشخوان و سطوح آن را ضدعفونی کنید.

حالا نوبت تمیز کردن سطوح مانند میزهای پیشخوان، سطح کابینت‌ها، دستگیره‌های در، کلیدهای روشنایی، ریموت تلویزیون و تلفن است. چون تماس دست با این سطوح زیاد است، بهتر است هنگام تمیز کردن، آن‌ها را ضدعفونی هم بکنید. با مخلوط کردن یک چهارم تا نیم فنجان سرکه سفید یا سرکه سیب با یک فنجان آب، یک محلول ضدعفونی کننده غیرسمی تهیه کنید و با خیال راحت سطوح را برق بیندازید.

9- جارو بزنید.

بعد از از بین بردن آلودگی و گردوغبار، نوبت جاروبرقی است. کف تمام اتاق‌ها، آشپزخانه و سرویس بهداشتی را جارو کنید. این کار باعث می‌شود، اگر گردو غباری هم باقی مانده با جارو تمیز شود.

10- وان‌، سینک‌ها و توالت را تمیز کنید.

بعد از تمیز کردن اتاق‌ها در آخر به سراغ سینک‌ها، سرویس بهداشتی و حمام بروید. برای تمیز و براق کردن این سطوح باید اسپری یا مایع سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده را حدود 15 دقیقه زودتر روی آن‌ها بزنید تا پاک‌کننده آلودگی‌ها و لکه‌ها را حل کند. سپس به آشپزخانه و بعد سرویس بهداشتی برگردید و شروع به شستشو کنید.

11-پیش‌گیری کنید.

بهترین کار برای اینکه زمان زیادی برای تمیزکاری کلی صرف نکنید این است که بسیاری از کارهای مربوط به تمیزکاری را به صورت روتین انجام دهید و بار خود را سبک کنید:

برای اینکه همیشه حمامی تمیز و بدون جرم داشته باشید، بهتر است بعد از هر بار استفاده از حمام، دیوارها و شیرآلات را با آب بشویید و چند قطره جرم‌گیر روی نقاطی که جرم جمع می‌شود، بریزید. این کار باعث می‌شود جرم در آن نقاط جمع نشود.

پس از شستن و مسواک زدن دندان‌ها، سینک دستشویی را تمیز کنید.

برای اینکه همیشه آشپزخانه تمیزی داشته باشید، بعد از هر بار پخت غذا، نقاطی که چربی جمع شده است را با پاک‌کننده‌های مخصوص یا آب گرم تمیز کنید، زیرا تجمع چربی و ماندن طولانی مدت لکه‌ها، تمیز کردن را سخت و زمان‌بر می‌کند.

پیش از خوردن صبحانه، تمام لباس‌های کثیف را داخل ماشین لباسشویی بیندازید و به کارهای خود برسید. بعد از اتمام شستشو، لباس‌ها را سریعا از ماشین لباس‌شویی درآورید و آن‌ها را آویزان کنید. لباس‌ها را بر روی هم کپه نکنید، بلکه آن‌ها را روی رخت‌آویز آویزان کنید.

به جای این‌که ظرف‌ها را پس از غذا خوردن داخل سینک ظرفشویی قرار دهید، آن‌ها را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید.

قابلمه‌ها را سریعا پس از غذا پختن در آب قرار داده تا خیس بخورند.

بعد از هر بار غذا خوردن، روی میز غذا را تمیز کنید.

12-کار را تقسیم کنید.

برای تمیز کردن سریع خانه آن را به یک کار تیمی تبدیل کنید. یک زمان را از قبل با خانواده خود تنظیم کنید و به هر شخص وظایفی اختصاص دهید. کار گروهی می‌تواند تمیز کردن خانه را به یک سرگرمی تبدیل کند و خانه را در کمترین زمان برق بیندازد.

نکات ریز تمیز کردن وسایل خانه:

اگر لکه‌های سخت روی سطوح وجود دارد، جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و محل لک را با پارچه کمی مالش دهید.

برای پاک کردن لکه‌های زنگ‌زده در پاسیوها، ایوان‌ها و شیرآلات از آب لیمو استفاده کنید. اسید موجود در آب لیمو باعث حل شدن زنگ‌زدگی می‌شود. لیمو را از وسط برش دهید، آن را روی لکه فشار دهید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه در آن خیس بخورد. برای لکه‌هایی که برای زمانی طولانی روی سطوح مانده‌اند، از یک برس سفت استفاده کنید. سپس با آب لیمو و در نهایت با آب محل لکه را تمیز بشویید.

اگر روی شیرآلات رسوبات معدنی آب، لکه‌های سختی ایجاد کرده است، برای تمیز کردن آن‌ها از سرکه سفید استفاده کنید. مقداری سرکه را روی پارچه تمیز بریزید و شیرهای آب را پاک کنید. برای درخشش آن‌ها تلاش زیادی لازم نیست.

بعد از تمیزکاری، یک نگاه کلی به خانه بیندازید و قسمت‌هایی از خانه که باید مرتب شوند، مثل کوسن‌ها و رومبلی را مرتب کنید.

در آخر برای عطرآگین شدن خانه چند عدد شمع معطر با اسانس ملایم روشن کنید و از تمیزی خانه لذت ببرید.

منبع:

https://www.inpinapp.com/mag/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87