ضایعات نساجی

امروزه با توجه به گسترش مد و تنوع در پوشش، ضایعات نساجی حجم زیادی از مواد بازیافتی را تشکیل می‌­دهند که می‌­توان با بازیافت و جمع­‌آوری درست آنها در هزینه‌­ها و سالم­‌سازی محیط زیست نقش موثری را ایفا کرد.

به دلیل حجم گسترده­ای که در تولید این نوع از ضایعات در کشور وجود دارد؛ تصمیم گرفتیم به نحوه بازیافت آنها پرداخته و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

بازیافت ضایعات نساجی

پارچه، نخ، الیاف و ... جزء پرکاربردترین ضایعات نساجی به شمار می‌­رود که به دلیل تولید انبوه صنعت پوشاک، روزانه حجم بالایی از این مواد برای بازیافت وجود دارد.

به طور کلی خرید ضایعات به دو دلیل انجام می­‌شود.

اولین عاملی که باعث می‌­شود شرکت­‌های فعال در حوزه خرید ضایعات منزل اقدام به این کار کنند این است که بعضی از ضایعات امکان استفاده مجدد و برگشت به چرخه تولید را دارند. این افراد با خرید ضایعات کمک به چرخه اقتصادی کشور کرده و موادی که قابلیت استفاده مجدد را دارند برای تولید محصولات وارد بخش تولید می­‌کنند.

عامل دیگری که باعث بازیافت ضایعات می‌­شود این است که بعضی از ضایعات امکان بازگشت دوباره به چرخه تولید را ندارند. شرکت­‌های فعال در این زمینه بعد از ایجاد تغییر و فراهم کردن بستری برای برگشت دوباره این مواد، باعث صرفه‌­جویی در امور اقتصادی می‌­شوند.

این دو عامل مهم‌­ترین و اصلی‌­ترین دلایل برای خرید ضایعات نساجی می‌­باشد تا با تولید انبوه پوشاک، به میزان درآمدزایی و اقتصاد کشور کمک کرد. البته در ضایعات نساجی می‌­توان دلیل اول را عامل تاثیرگذارتری در بازیافت مواد تولیدی پوشاک عنوان نمود.

مراحل بازیافت ضایعات نساجی

برای بازیافت ضایعات نساجی باید 5 مرحله طی شود.

1.شستشوی ضایعات نساجی

برای بازیافت ضایعات نساجی ابتدا به جداسازی دکمه­‌ها، زیپ­‌ها و سایر وسایل می‌­پردازند. سپس به وسیله دستگاه‌­های شستشو اقدام به تمیز کردن آنها می­‌کنند. این دستگاه­‌ها دارای 5 حوضچه برای شستشوی ضایعات نساجی هستند.

2.دسته بندی ضایعات نساجی

گام دوم در بازیافت ضایعات نساجی، دسته‌­بندی آنها است. با توجه به این موضوع که محصولات نساجی با دستگاه­‌های گوناگونی تولید و از تراکم متفاوتی برخوردار هستند؛ باید حتما دسته­‌بندی اصولی و مناسبی برای بازیافت این مواد انجام شود.

3.برش محصولات نساجی

در این مرحله تمام محصولات نساجی که قرار است بازیافت و به عرصه تولید برگردد را توسط دستگاه کاتر برش می‌­دهند.

4.بازیافت محصولات نساجی

بعد از برش محصولات باید به وسیله دستگاه بازیافت تمام محصولات نساجی را فشرده کنند.

5.پرس کاری محصولات نساجی

در گام نهایی نیز محصولات را پرس و بسته‌­بندی می­‌کنند تا آماده ترکیب شدن با الیاف نو شوند.

منبع:وب سایت دپوچی