در این مقاله قصد داریم شما را با مفاهیم ضایعات آهن (قراضه -scrap) و انواع آن آشنا سازیم و همچنین به شما یک 

خریدار ضایعات آهن در تهران معرفی کنیم.

ضایعات آهن چیست؟

به تولیدات معیوب و ضایعات چدنی و فولادی غیرقابل مصرف، آهن قراضه یا scrap گویند. یکی از مهمترین منبع فلزی جهت کوره قوس الکتریکی قراضه ها می باشند، به این قراضه ها، ضایعات آهن گویند، به عبارتی دیگر به موادی که بازیافت پذیر باشند ضایعات گفته می شود، در کل به مواد دور ریخته شده در صنایع ساختمانی و حتی خودرو سازی که قابلت بازیافت را داشته باشد جزء ضایعات می باشد.

ضایعات فلزی و آهنی برخلاف زباله ها ارزش پولی دارند و دوباره به چرخه تولید بازگردانده می شوند. که به آنها قراضه نیز گویند.

تفاوت ضایعات و زائدات چیست؟

ضایعات محصول:

به واحدهایی گویند که با استاندارد تولید محصول مطابقت نداشته و از عملیات(فرایند) تولید کنارگذاشته یا به ارزش قراضه فروخته می شوند. ضایعات محصول ممکن است دور ریخته شوند و یا بعنوان بخشی از مواد اولیه تولید همان محصول یا سایر محصولات مورد استفاده قرار گیرند.آن مقدار یا تعداد از ضایعات محصول که انتظار می رود در شرایط عادی و موثر تولید بوجود آیند و قابل کنترل نیستند، ضایعات عادی محصول محسوب می شوند. به آن مقدار یا تعداد از ضایعات محصول که بیش از مقدار یا تعداد ضایعات عادی محصول هست، ضایعات غیر عادی محصول گفته می شود. زیرا انتظار وقوع آنها وجود نداشته و قابل کنترل می باشند.

زائدات :

به ضایعات مواد اولیه، دور ریز و یا دم قیچی در خصوص باقیمانده های برش ورقهای آهنی نیز زائدات گویند. اینگونه ضایعات در نتیجه پردازش مواد اولیه جهت تولید محصول بوجود می آیند و دوباره جهت همان مقصود قابل استفاده نیستند. بعنوان مثال:قطعات نامنظم باقی مانده در تولید میز و صندلی و یا بقایای برش ورقهای آهنی.

شما دوستان می توانید با مراجعه به وب سایت دپوچی انواع ضایعات را خرید و فروش کنید.

مزایای بازیافت در محیط زیست

بازیافت می‌تواند اثرات شگفت‌انگیزی در سلامت محیط‌زیست داشته باشد.که دارای نتایج ذیل می باشد:

هر تن فولاد که از آهن‌قراضه بازیافت می‌شود، می‌تواند ۱۱۱۵ کیلوگرم در مصرف آهن و ۶۲۵ کیلوگرم در مصرف زغال سنگ صرفه‌جویی کند و به حفظ ۵۳ کیلوگرم سنگ آهک کمک کند.

این ارقام برای سایر فلزات (فلزات غیر آهنی) برابر با صرفه‌جویی۹۵ درصدی در آلومینیوم، ۸۵ درصدی در مس، ۶۵ درصدی در سُرب و ۶۰ درصدی در روی است.

  • صرفه جویی در انرژی :۷۰ %
  • صرفه جویی در استفاده از موادخام : ۹۰ %
  • آلودگی کمترهوا :۸۶ درصد
  • صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی: ۴۰%
  • کاهش آلودگی منابع آب:۷۶ %
  • صرفه‌جویی در استفاده از منابع :۹۷ درصد

کاربردهای ضایعات آهن یا آهن‌قراضه

ضایعات آهن یا آهن قراضه، با بازیافت خود در اقتصاد و محیط زیست کاربرد دارند. این بدین معناست که ابزارهای تولید شده باید به گونه ای ساخته شوند که به حالت بی مصرف درآمده و سپس بازیافت و تولید شوند و به شکل یک محصول نهایی و جدید تبدیل گردند.

منبع: ایسنا/ایران ضایعات/گروه صنعتی آهنکو