هنگامی که انسان محیط پیرامون خود را تمیز و منظم بیند، ناخودآگاه آرامش و انرژی های مثبت در وجودش جریان می یابد. نظافت منزل از جمله کارهایی است که بشر در طول تاریخ به آن اهمیت بسیاری داده اند. تمیزی و پاکیزگی منزل و محیط کار اصولی دارند که در ادامه این مقاله، مفصل به شرح نکات مهم نظافت منزل خواهیم پرداخت. با شرکت نظافتی مهرگان همراه باشید. 

شرکت خدماتی مهرگان یکی از بهترین و با تجربه‌ترین شرکت‌های خدمات نظافتی در تهران است که 

نظافت منزل غرب تهران را برای شما عزیزان در کمترین زمان با بالاترین کیفیت انجام می‌دهد. 

تاریخچه نظافت منزل

ایرانیان از دیر باز به نظافت منزل اهمیت ویژه ای داده اند. برگزاری جشن ها، اعیاد، مناسبت های ملی، باستانی و مذهبی را بسیار با شکوه برگزار کرده اند. از جمله مقدمات برگزاری این مناسبات، تمیزی و نظافت منازل و شهر بوده است. زنان خانه دار، در گذشته بسیار هنرمندانه با کمترین امکانات به نظافت منازل خود می پرداختند. بدون وجود آب لوله کشی، آب گرم و یا سرد، بدون وجود تهویه مناسب منازل و نبود امکانات کافی جهت تمیزی و گردگیری همواره از عهده اداره امورات نظافتی منازل بخوبی برآمده اند. امروزه وجود وسایل برقی مانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، جاروبرقی و سایر ابزارهای نظافتی که به کمک خانم های خانه دار آمده اند کار نظافت را به مراتب برایشان آسان نموده است.

در جشن هایی که برگزار میشود، تمیزی منازل از چند روز قبل شروع شده، در حالی که آثار مثبت آن در زندگی و روحیه افراد کاملا مشهود است. بسیاری از مشکلات روحی روانی و بحران های عاطفی که این روزها گاها افراد به آن دچار هستند، با نظافت اصولی و چیدمان های مثبت بخوبی می توان کنترل و یا درمان نمود. پیامبر گرامی اسلام(ص) همواره به تمیزی و پاکیزگی سفارش کرده اند. پاکیزگی و نظافت در اسلام نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

تمیز کردن کفپوش های منزل

نظافت کفپوش ها نقش مهمی در تغییر چشمگیر منزل خواهند داشت. برای شروع نظافتِ کفپوش و سرامیک، ابتدا سطح خشک را با دستمال و یا جارو برقی از گردو خاک تمیز نموده، سپس با استفاده از جرمگیرهای صنعتی و یا شوینده های دست ساز و سنتی(ترکیبات: آب، صابون، سرکه و الکل) به نظافت کف اتاق ها بپردازید و آن را برق بیاندازید. اجازه دهید کف اتاق کاملا خشک شود. سپس می توانید عبور و مرور داشته باشید.

استفاده از غلطک مخصوص درب و پنجره های سطح تخت

درب ها و پنجره هایی که بصورت فلت و با ارتفاع زیاد هستند بهتر است با استفاده از غلطک های مخصوص تمیز شوند، تا جاهایی که دسترسی دشوار است و نسبت به تمیزی محدودیت دارید را به آسانی تمیز نمایید.

استفاده از محلول های حاوی سرکه

بهترین راه برای تمیزی ماکروویو بدون نیاز به شوینده های مخصوص، استفاده از محلول های حاوی سرکه و آب برای تمیزی ایمن و سریع سطح استیل آن است. با این روش می توان جرم و لک های سخت شده را به راحتی زدود.

تمیزی منافذ و سطوح حمام

هربار پس از استفاده از وان و سرویس بهداشتی سعی کنید در لحظه همه سطوح را با شوینده تمیز نمایید. رسوب آب و کف های ناشی از شوینده ها به خورد سرامیک و کاشی ها نرود. آبروها، خروجی های آب را کاملا تمیز شوند و آشغال ها در سطل زباله ریخته شوند. سعی کنید زباله ها را مستقیم در داخل سطل زباله نریزید. نایلون مخصوص زباله در سطل آشغال قرار دهید. هنگام تخلیه زباله ها، کافیست نایلون را تعویض نمایید.

از موارد مهمی که در تمیزی حمام باید مد نظر قرار داد تمیزی و نظافت دیوارهاست. اگر دقت کرده باشید گاهی رسوباتی که در فضای حمام پخش می شوند، در قسمت هایی از کاشی ها قابل رویت هستند. مواد شوینده و سفید کننده و لکه بر مانند تیرک و وایتکس، ترکیبات پیچیده شیمیایی و خطرناکی دارند. از آنجا که این محلول ها برای جرمگیری خاصیت اسیدی دارند سعی کنید در مکانی که مورد استفاده قرار می گیرند؛ هوای تازه و تهویه مناسب وجود داشته باشد. در غیر اینصورت حتما به ریه ها، پوست، مو،چشم ها و سلامتیتان صدمه های جبران ناپذیری را وارد خواهید کرد. اول ایمنی بعد کار را همیشه سرلوحه فعالیت های خود قرار دهید.

تمیزی اجاق گاز

بدون نیاز به مواد شیمیایی سنگین می توانید به تمیزی اجاق گاز خود بپردازید. با خیساندن اجاق گاز در محلول های مخصوص جرم گیری و با گذشت اندک زمانی می توانید به راحتی جرم های موجود در سطوح شیشه ای، لعابی و استیل اجاق گاز را از بین ببرید. دقت داشته باشید هیچ جرمی را بدون زمینه سازی اولیه جهت رفع آن با ضربه و قدرت زیاد پاک ننماید. تمیز نمودن روزانه و مرتب اجاق گاز باعث می شود همیشه تمیز بوده و دیگر اثری از لک ها و یا رسوب غذاهای ریخته شده نخواهد بود. سرشعله ها و دستگیره های اجاق گاز را فراموش نکنید. چربی ها و لک های آن ها را می توان با خیساندن در محلول های سنتی و دست ساز به راحتی تمیز نمود.

تمیزی اصولی توستر

برای تمیزی هرچه بهتر توستر، شما نیاز به یک قلم مو، مسواک کهنه، فرچه مخصوص و محلولی حاوی آب، صابون و سرکه دارید. با این ابزار به راحتی می توانید تمامی خرده غذاهای موجود در توستر و اطراف آنرا به آسانی تمیز نمایید.

شستشو و نظافت پردها

پرده ها دید زیادی در منازل دارند. سعی کنید روزانه یا هفتگی غبار، گرد و خاک موجود در سطح آن ها گرفته و در صورت وجود لک، با پارچه و محلول های لکه بر آنرا تمیز نمود. در صورتی که غبار و گردو خاک را برای مدت زیادی است گرفته نشده است؛ شستن، چاره تمیزی خواهد بود. سعی کنید حدالامکان از شستن با دست و یا ماشین لباسشویی خودداری نمایید. اتوشویی و خشک شویی با متد و روش های استاندارد پرده ها را تمیز می نمایند. به کار بردن مواد شوینده مخصوص، شستن اصولی، آبگیری و اتو زدن پرده ها کار تخصصی است که، باعث حفظ عمر پارچه و تمیزی چشمگیر آن ها می شود.

شستشوی ملحفه و پارچه های اتاق خواب

ملحفه، روکش متکا، لحاف و روتختی از مواردی هستند که باکتری، میکروب های ناشی از عرق بدن و محیطی که در آن استفاده شده است را به خود جذب می نمایند. با تشخیص تغییر رنگ پارچه بر اثر کثیفی یا بوی نامطبوع حتما اقدام به شستشوی آن ها نمایید. این پارچه ها در تماس مستقیم با پوست و بدن بوده و به راحتی می توانند سلامتیتان را تحت تاثیر قرار دهند.

استفاده از شامپو فرش

زمانیکه قسمت کوچکی از فرش لک شده باشد خوب می دانید، وقت آن نرسیده به قالبشویی بدهید؛ چاره چیست؟ می توانید با استفاده از تهیه محلولی حاوی یک پیمانه شامپو فرش و آب ولرم به همراه اسفنج مخصوص فرش را تمیز نمود. همین امر برای تمیز کردن مبلمان نیز می تواند صادق باشد. خیسی پس از تمیزی را زمان دهید تا کاملا خشک شود از راه رفتن در روی فرش تمیز شده یا نشستن بر روی مبل لکه گیری شده پرهیز نمایید. پس از خشک شدن محل، می توان مورد استفاده قرار گیرد.

حذف مواد زائد از منزل

گاهی نیاز است کشوها، زیر تخت، انباری، اتاق ها و کمدها را بررسی نمایید. چرا که ممکن است وسایل و یا اشیائی محیط را اشغال کرده باشند که کارآمد نیستند. با حذف و برداشتن وسایل نابکار فضای بیشتری به خود و چیدمان جدید منزلتان بدهید.

سخن پایانی

نکاتی که به آن ها اشاره کردیم تنها به بخشی از موارد مرتبط با نظافت منزل بودند. در حالی که نظافت منزل فعالیتی فراتر از آن است. با رعایت اصولی که در بالا به آن ها اشاره کردیم می توانید بصورت روزانه و یا هفتگی، محیط اطراف زندگی تان را بررسی و تمیز نمایید. با اینکار دیگر نیازی به پاکسازی، شستشو و تغییرات طولانی و طاقت فرسا نیست.

 اگر امکان تمیزی روزانه را ندارید و شاغل هستید. ممکن است در طی روز در محل کارتان باشید و شب ها وقتی برای نظافت منزلتان نداشته باشید. برای هر کاری راه حلی موجود است. شرکت های خدماتیِ با سابقه و معتبر نظافتی می توانند در این زمینه همراه شما باشند.

می توانید بهترین گزینه را با معرفی دوستان و آشنایان، جستجو در گوگل و با روش های دیگر انتخاب نمایید. برای استخدام افراد خبره در مواردی از قبیل: سابقه کار، مهارت و تجربه پرسنل، قیمت نظافت منزل و سرعت انجام خدمات نظافتی، دقت نمایید.

منبع:https://mehrehgan.com/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%84-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/