رشد تکنولوژی باعث شده است تا لوازم‌خانگی با سرعت زیادی در حال تغییر و بهتر شدن باشند و بسیاری از مردم را برای تعویض لوازم منزل با کالاهای به‌روزتر و مدرن‌تر ترغیب کنند،

درحالی‌که خیلی‌ها این صنف را سنتی و فعالیت آن را رو به رکود می‌دانند، نیاز جامعه به این صنف را نمی‌توان کتمان کرد. سمساری‌ها به خانه موقتی کالاهای دست‌دوم بدل شده‌اند.

به‌گونه‌ای که برای خریدوفروش چنین کالاهایی از هر نوع که باشد می‌توان به سمساران مراجعه کرد.

هر خانوار ایرانی سالانه به‌صورت متوسط نیم میلیون تومان از کالاهای دست‌دوم خود را می‌فروشد.

سمساری دپوچی یک خریدار ضایعات در غرب تهران است که برای خرید اجناس دست دوم شما عزیزان آماده خدمت رسانی می باشد.

 

Image for post

و افراد زیادی علاقه به خرید لوازم دست‌دوم از نوع آنتیک دارند، به همین دلیل اولین جایی که مراجعه می‌کنند، سمساری است که می‌توان بهترین نوع لوازم آنتیک و اصل را در آنها پیدا کرد،

خرید لوازم منزل به شکل مدرن برای برخی از افراد در اولویت نیست بلکه بسیاری از افراد البته برخی از لوازم منزل خود را در سمساری‌ها جستجو می‌کنند، این تصور که قیمت برخی از لوازم در سمساری پایین‌تر است درست است

فعالیت سمساران به صنف یا کالای خاصی محدود نمی‌شود بلکه آنها مجازند هر کالایی را فقط در صورت نو نبودن مورد معامله قرار دهند، و همه این‌ها یعنی بازار بزرگ و فرصت برای ورود به این شغل

جذابیت بازار

اکثر ما بعضی مواقع به کالایی نیاز داریم که ممکن است پول لازم برای خرید آن را نداشته باشیم. شاید پول تهیه کالا راداریم اما به دلایلی خاص ممکن است بخواهیم کمتر بابت آن هزینه کنیم.
مثلاً به‌تازگی مغازه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم و به دنبال خرید چندتا میز و صندلی برای آن هستیم. یا این‌که شرکتی را تأسیس می‌کنیم و قصد داریم با هزینه‌ای پایین تجهیزات شرکت را تأمین کنیم.

در چنین شرایطی بهترین و به‌صرفه‌ترین کار این است که اجناس دست‌دوم و کارکرده بخریم. خیلی از ما در گوشه خانه و یا در انباری منزل‌مان خرت‌وپرت‌های زیادی داریم که دیگر به دردمان نمی‌خورند.
اما افراد زیادی هستند که با این اجناس کارشان راه می‌افتد. بنابراین با فروش کالاهای اضافی هم جای بیشتری پیدا می‌کنیم و هم از فروش آن‌ها پولی به‌دست می‌آوریم. به همین دلیل است که بازار خریدوفروش اسباب و وسایل دست‌دوم همیشه رونق دارد.

نیاز بازار به سمساری

عده ای نیز به سبب خاطرات گذشته و علاقه‌مندی به وسایل قدیمی‌تر، به دنبال محلی برای خرید لوازم‌خانگی دست‌دوم و موردنظر خود هستند تا بتوانند با پرداخت بهایی کمتر لوازم موردنیاز خود را تأمین کنند.
سمساری محل مناسبی برای تبادل کالای شما است، درواقع سمساری همانند امانت‌داری است که می‌توانید کالای خود را به آن بسپارید.

و از طرفی این روزها به دلیل گرانی و مسائل اقتصادی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به‌منظور کاهش هزینه‌های جاری از وسایل دست‌دوم استفاده کنند که این موضوع یک فرصت مناسب را برای شما ایجاد می‌کند.
سعی کنید از این فرصت به‌دست‌آمده بهترین استفاده را کنید و با بهترین شیوه این موقعیت را برای خود تبدیل به درآمد کنید.

عوامل رونق کار سمساران

متأسفانه به‌خصوص در شهر تهران مقوله چشم‌وهم‌چشمی مردم را دچار چالش کرده است به‌گونه‌ای که وسیله‌ای را خریداری می‌کنند و پس از مدت کوتاهی با توجه به چشم‌وهم‌چشمی نسبت به فروش یا تعویض آن اقدام می‌کنند. این موضوع یک خرج هنگفت برایشان به همراه دارد.

سمساران علاوه بر این موضوع از راه دیگر هم صاحب اموال دست‌دوم می‌شوند به‌این‌ترتیب که برخی از اجناس نو کارخانه‌ها که در حین حمل‌ونقل آسیب می‌بینند یا با مشکل مواجه می‌شوند اقدام به تعمیر آن می‌کنند اما دیگر نمی‌توان آن را دستگاه نو محسوب کرد و با عنوان آکبند فروخت به همین دلیل به سمساری‌ها مراجعه می‌شود و این دستگاه‌ها باقیمت‌های پایین فروخته می‌شود شاید این وسایل برای کادو دادن مناسب نباشد اما برای مصرف‌کننده‌ها موقعیت خوبی است

آینده شغلی سمساری

رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان معتقد است صنف متبوعش روبه‌زوال نیست و همچنان موردنیاز خانواده‌هاست. «صنف ما همچنان جای خود را دارد و خوب جایگاه خود را حفظ کرده است.
اتحادیه خوب عضوگیری کرده است. خیلی‌ها بودند که از قانون و اتحادیه گریزان بوده‌اند که توسط نیروی انتظامی به اتحادیه معرفی شدند، احضاریه برایشان صادر شد و در حال ثبت‌نام و اخذ پروانه هستند

 

مهارت موردنیاز برای راه اندازی شغل سمساری

سمساری ازجمله شغل‌هایی است که مهارت در آن به آشنایی با یک وسیله خاص محدود نمی‌شود. سمساران معمولاً با کلیه لوازم منزل و اداره آشنایی دارند همه مارک‌ها را می‌شناسند و به خوبی از ارزش واقعی اجناس مطلع‌اند.

کسی که در بدو ورود به این صنف با کسی که در این کار خبره است یا با این کار آشنایی دارد تفاوت دارد. تقریباً می‌توان گفت کسی نمی‌تواند تنهایی و بدون آشنایی اولیه با این صنف وارد این شغل شود مگر اینکه پیش‌زمینه داشته باشد
وسعت این شغل بسیار زیاد است یک سمسار باید محدوده اجناسی که می‌شناسد بسیار گسترده باشد. به‌عنوان‌مثال در یک منزل چندین نوع لوازم است همین لوازم در منزل دیگر ولی از نوع دیگر وجود دارد پس باید سمسار با تمام اینها آشنایی داشته باشد»

اساس قیمت‌گذاری؛ توافق طرفین

نحوه قیمت‌گذاری روی اجناس که توسط سمساران صورت می‌گیرد، معمولاً مورد مناقشه با صاحب‌مال قرار می‌گیرد.
اساس صنف سمساری توافق میان طرفین است. البته در اتحادیه، کمیسیون حل اختلاف وجود دارد و اگر مورد شکایتی پیش بیاید، در همین کمیسیون موضوع را حل‌وفصل بررسی می‌شود تا کار به مجامع امور صنفی نکشد.

منبع:https://jobsacademy.ir/junk-shop/