رنگ صنعتی سوله یکی دیگر از انواع رنگ های پرفروش و پر کاربرد است در این بخش از مقاله نیز به طور اختصاصی در مورد انواع رنگ صنعتی سوله و البته کاربرد آن ها مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

رنگ ها ترکیبات مختلفی هستند که برخی از آن ها صرفا به عنوان تزیین کننده و برخی از آن ها به عنوان عامل نگهدارنده در نظر گرفته می شود . لازم به ذکر است که این عامل سبب شده است میزان مصرف آنها متغیر باشد.

برای خرید رنگ سوله می توانید به وب سایت جمیل مراجعه فرمایید.

اگر رنگی به عنوان پوشش در برابر زنگ زدگی در لوله های بزرگ استفاده می شود باید برخی از ویژگی های منحصر به فرد را داشته باشد. رنگ صنعتی سوله به طور کامل در سازه های موجود در سوله ها استفاده می شود کاربرد اصلی آن به عنوان یک پوشش مقاوم است.

لازم به ذکر است بهترین نوع رنگ صنعتی سوله باید قابلیت چسبندگی بالایی داشته باشد. در ادامه به برخی از مهمترین انواع آن ها اشاره شده است . ناگفته نماند رنگ صنعتی سوله باید در برابر تغییرات جوی مقاومت بالا از خود نشان دهد.

نقش موثر رنگ سوله بر سازه های فولادی

رنگ سوله به واسطه ی داشتن خاصیت ضدخوردگی معمولا اولین انتخاب برای پوشش دهی بافت فلزی ساختمان های صنعتی هستند. در طول سالیان گذشته پروژه های رنگ آمیزی سازه های فولادی همواره متناسب با پروتکلهای تنظیم شده در حیطه ی حفاظت از محیط زیست بوده است و علاوه بر عدم تاثیر سوء و به نوعی سازگاری با فضای اطراف بهترین عملکرد را برای افزایش دوام و پایداری سازه های فولادی ارائه می دهند.

سیستم های اولیه اغلب اعمال پنج و شش لایه رنگ سوله را ترجیح می دهند که قطعاً به دلیل ضعف در فرمولارنگ پلی اورتان سیون محلول بود اما اکنون با توسعه ی ماشین آلات و دستگاه های فرآوری پیشرفته تنها اعمال سه لایه از رنگ که شامل پرایمرها هم می شود، کفایت می کند.

با این حال تحقیقات گسترده برای استفاده از لایه های کمتر رنگ های سوله اما با ضخامت بیشتر همچنان ادامه دارد تا از این طریق هم انرژی نیروی انسانی و هم بودجه ی خریداران حفظ شود. به عنوان نمونه می توان به پوشش های براق رنگ اپوکسی و پلی استر ها اشاره کرد که غالباً برای ارائه ی یک ضخامت بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

در مواردی هم می توان با بکارگیری رنگ پلی اورتان تک لایه به ضخامت فیلم (film) تا ۱۰۰۰ میکرومتر هم رسید. امروزه استفاده از رنگ سوله روی ساختار و اسکلت فلزی سازه به گونه ای برنامه ریزی می شود که چند لایه ی متوالی را در بر بگیرند که در این حالت به آن ها پوشش های دوبلکس نیز می گویند.

همان طور که می دانید عناصر فولادی علاوه بر مقاومت ذاتی خود که به جهت تحمل بار و وزن سازه طراحی شده اند نیازمند یک پوشش رنگی ثانویه هستند که این ماهیت قدرتمند و بسیار مستحکم فولاد ها را برای یک مدت طولانی حفظ و تداوم بخشد لذا نقش کلیدی و موثری که این محلول ها در قبال این سازه ها دارند.

درواقع جداسازی سطوحی خارجی آن ها و قطع تماس با عوامل محیطی آسیب زننده است. به طور کلی رنگ سوله تشکیل شده از پرایمر، پوشش زیرین و پوشش پایانی است. هر کدام از لایه ها با توجه به مکانیزم دفاعی خود عملکرد بخصوصی را در پیش می گیرند که در ادامه بیشتر با نقش هر یک آشنا خواهیم شد.

ساختار و اجزای تشکیل دهنده ی رنگ سوله

به طور کلی نه تنها رنگ سوله، بلکه بسیاری از انواع رنگ ساختمانی نیز همین ساختار را دارند که شامل اجزای ذیل هستند :

  • رنگدانه ها (pigment)

رنگدانه ها یکسری ترکیبات پودری آلی یا معدنی می باشند که منجر به تغییر رنگ یا نمای ظاهری ، کدر شدن آن ، حفظ انسجام لایه یا فیلم های رنگ سوله می شوند و همچنین در مواردی جلوگیری از خوردگی را به همراه دارند.

  • مواد چسبنده یا بایندرها (binder)

این ترکیبات غالباً برگرفته از رزین های مصنوعی و یا روغن های طبیعی می باشند از طرفی می توان به جای آن ها از ترکیبات معدنی از قبیل سیلیکات های حلال نیز استفاده کرد. به طور کلی بایندرها از اساسی ترین اجزای تشکیل دهنده ی رنگ سوله می باشند.

  • حلال (solvent)

عموماً از مواد حلال جهت حل کردن بایندرها و همچنین افزایش روان سازی رنگ و سهولت در کاربرد رنگ استفاده می شود. این ترکیبات می توانند تشکیل شده از مواد شیمیایی و یا حتی عناصر ارگانیک یا آب باشند.

رنگ سوله روی سطوح فولادی به روشهای متعددی اعمال می شوند و در همه ی موارد یک “فیلم مرطوب” (wet film) را ایجاد می کند که قبل از خشک شدن کامل دارای یک ضخامت بیشینه هستند و پیش از تبخیر شدن کامل حلال می توان ابعاد آن را با بکارگیری comb-gauge اندازه گیری کرد.

پس از تبخیر حلال، بایندرها و رنگدانه ها به عنوان لایه های نهایی سخت شده روی سطح باقی می مانند که ترکیبات اصلی رنگ سوله را تشکیل می‌دهند. ضخامت لایه ی خشک را می توان با یک دستگاه الکترومغناطیسی القایی مورد سنجش قرار داد.

میان ضخامت لایه مرطوب و ضخامت لایه خشک یک ارتباط ریاضی وجود دارد که اغلب با درصد حجم ماده ی جامد موجود در رنگ تعیین می شوند. بنابراین ضخامت نهایی از طریق ضخامت لایه ی مرطوب ضربدر درصد ماده ی جامد بدست می آید و این مقدار رابطه ی مستقیمی با مقاومت ماده در برابر خوردگی و فرسایش دارد.

ادامه مطلب :https://ranachem.com/%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D9%84%D9%87/