حفظ و حراست از محیط زیست مهم‌ترین مزیت بازیافت هر نوع زباله‌ای به شمار می‌رود. ضایعات فلزاتی مانند لوازم ساختمانی و صنعتی و لوازم خانگی که معمولا در محیط‌های مسکونی یا محل‌های کسب و کار پراکنده هستند، فضای زیادی را اشغال کرده و در صورت انتقال به محل‌های دفن زباله نیز باعث کاهش ظرفیت این محل‌ها می‌شوند. مهم‌تر اینکه رها کردن ضایعات آهن و فلزات دیگر در چنین مکان‌هایی برای محیط‌زیست اطراف خطرناک بوده و با پوسیدن و از بین رفتن و آلوده کردن خاک، می‌توانند تهدید مهمی برای محیط‌ زیست باشند. این مسائل بر ضرورت زیست‌محیطی بازیافت‌ ضایعات می‌افزاید. موارد زیر را می‌توان از دیگر مزایای مهم بازیافت ضایعات فلزی به شمار آورد:

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی

  • صرفه‌جویی در استفاده از مواد خام
  • صرفه‌جویی در مصرف منابع آب
  • کاهش آلودگی آب

اشتغال‌زایی برای تعداد زیادی از افراد و سودآوری برای کشور از طریق فروش ضایعات دیگر مزیت دارای اهمیت بازیافت ضایعات است. فلز کالایی جهانی و تقاضا برای آن همیشگی است. کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند از بزرگ‌ترین خریداران ضایعات فلزی هستند و همین عرضه و تقاضا است که به ارزش آن می‌افزاید.

در این جا می خواهم یک خریدار ضایعات در شرق تهران را به شما معرفی کنم که می توانید با خیال راحت اجناس خود را بفروشید، فقط کافی است وب سایت دپوچی را گوگل سرچ کنید.
بخش دیگری از این سودآوری را می‌توان در کاربردهای صنعتی این مواد بازیافتی مشاهده کرد. صنعت و ساختمان‌سازی که قراضه‌ آهن یا ضایعات آلومینیوم در آن‌ها به‌وفور استفاده می‌شوند، جاده‌سازی، پل‌سازی، حمل و نقل، هواپیماسازی و... از مهم‌ترین محل‌های استفاده‌ این فلزات هستند. یکی از کاربردهای جالب این ضایعات، سم‌زدایی آب‌های دفعی و هرزآب‌های صنعتی است. همچنین ساخت ظروف مختلف از ضایعات آهن و سایر فلزات، به حفظ محیط زیست و کاهش نیاز به حفر و استخراج منابع بیشتر کمک می‌کند.
قرار گرفتن ضایعات تحت فرآیندی با قوس الکتریکی و سپس انتقال آن‌ها به کوره، منجر به تولید ابزارهای فلزی با کیفیت بالاتر می‌شود که فولاد ضدخش مهم‌ترین آن‌هاست. این فرآیند که با حرارت و انفجار و سروصدای بالایی همراه است را می‌توان برای اغلب ضایعات فلزی مانند مس و آلومینیوم انجام داد؛ استفاده از این روش برای بازیافت فلزات باعث اتلاف کمتر انرژی و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن شده و در نتیجه از نظر محیط‌زیستی زیان کم‌تری دارد. حتی از نظر اقتصادی نیز این روش کاملا به‌صرفه است.

 

کارخانه‌های بازیافت ضایعات آهنی

خریداران پس از جمع‌آوری ضایعات آهن و روی، آن‌ها را به کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که در اغلب شهرهای ایران مانند تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، ساری، اراک، یزد و... فعالیت می‌کنند، تحویل می‌دهند.
کارخانه شاخص بازیافت ضایعات در ایران، شرکت فولاد گستر آتیه‌ سپاهان است که در نزدیکی اصفهان قرار دارد. این مجتمع کار بازیافت و فرآوری آهن قراضه را با استفاده از تکنولوژی شردر انجام می‌دهد که در آن یک ماشین کاملا اتوماتیک، با ترکیبی از تجهیزات منحصر به فرد، عملیات فرآوری را با راندمان بالایی به اتمام می‌رساند. این شرکت با برخورداری از سیستم پیشرفته‌ی ERP، تمام فرآیندها از جمله ارتباط با تامین‌کنندگان و مشتریان، سیستم ورود و خروج خودروها، باسکول، انبارداری و... را به صورت اتوماتیک و سیستمی پیش می‌برد.
مجتمع فولاد آلیاژی ایران که در یزد قرار دارد نیز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازیافت ضایعات آهنی در ایران است که از این ضایعات فولاد تولید می‌کند. بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه مورد استفاده در این شرکت را ضایعات آهن تشکیل می‌دهند.

جمع‌بندی

بازیافت فلزات به عنوان ارزشمندترین مواد یافت‌شده در زباله، نیازمند توجه و رشد بیشتری است. این صنعت در برخی کشورها سهم عمده‌ای در صادرات داشته و میزان حفاری سنگ را کاهش داده است. شرکت‌های ساختمانی، صنایع تجاری و البته شهروندان می‌توانند با تحویل ضایعات به مراکز مخصوص، علاوه بر دریافت پول به حفظ سلامت و زیبایی محیط کار و زندگی خود کمک کنند و در رشد و پیشرفت صنعت بازیافت ضایعات در ایران سهیم باشند. آیا شما هرگز به بازیافت ضایعات فلزی بی‌استفاده‌ی خود فکر کرده‌اید؟ به نظر شما چه مشکلاتی پیش روی رشد این صنعت در کشور ما قرار دارد؟

منبع:https://ahanonline.com/167426/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D8%B9%D8%A7%D8%AA/