قاعدتا، راه اندازی یک کسب و کار با در آمد معقول در این اوضاع نابسامان کشور، کار بسیار سختی است و امروزه راه اندازی اکثر کسب و کارها نیاز به یک پشتوانه مالی قوی دارد. اما مردم، بخصوص جوان‌ترها که سرمایه‌ خیلی کمی دارند و بیکار هستند چه کنند؟ شغل سمساری ، یکی یک شغل واسطه‌گری است و نیاز به سرمایه اولیه کمی دارد. جالب است بدانید اکثر کسانی که دارای فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی هستند، از شغل سمساری شروع به کار کرده‌ده‌اند. اگر به دنبال کار هستید و سرمایه کمی دارید، راه اندازی   شغل سمساری، ایده بسیار خوبی است. به علاوه خطر شمیت در این شغل کم است چرا که شما نگران این نیستید که تاریخ انقضای وسایلتان تمام شود یا فاسد شوند و همیشه افرادی هستند که به دلایل مختلف، به دنبال کالای دست دو هستند.

برای مراجعه به یک خریدار ضایعات آنلاین اینجا کلیک کنید.

 

پس اگر قصد دارید شغل سمساری را راه اندازی کنید، در راه درستی قرار گرفته‌اید. در ادامه تمام کارهایی که باید برای شروع کار سمساری انجام دهید آورده شده است.

 

سمساری چیست؟

سمساری جایی است که در آن وسایل دست دو و کارکرده ، خرید و فروش می شود. از دیر باز تا کنون، خرید و فروش اجناس دست دو و استفاده شده در میان مردم ایران رایج بوده است مثل خرید و فروش انواع لوازم برقی دست دوم ، انواع فرش دست بافت و  ماشینی دست دو، خرید و فروش عتیقه‌جات، ظروف آنتیک و چینی و همچنین خرید و فروش طرف های کریستال دست دوم.

کلا،  هر گونه وسیله‌ای که قابل استفاده مجدد باشد، قابلیت خرید و فروش نیز دارد، که وسایل قدیمی و عتیقه جز این گروه قرار می گیرند.  رایج ترین روش برای خرید و فروش این اجناس،  مراجعه به سمساری ها است.

 

به چه کسی سمسار می گویند؟

 

سمسار فردی است که مهارتش در آشنایی با یک وسیله خاص خلاصه نمی شود. او یک شخص همه چیز دان است.  اکثر سمساران، با تمام وسایل منزل و ادارات آشنا هستند و کلیه برندهای وسایل برقی را می شناسند و به طور کامل از قیمت روز تمام اجناس باخبرند.

 

شغل سمساری چیست؟

شغل سمساری یکی از مشاغل واسطه گری است. بدین شکل که او یک کالا را از یک شخص می خرد و به شخص دیگر می فروشد اما تفاوت اساسی که این کسب و کار با سایر مشاغل دارد، قیمتی است که بین فروشنده و خریدار مطرح می شود.

 

استارت شغل سمساری

اولین قدم برای راه اندازی سمساری، گرفتن جواز کسب است. در ایران، هر کسی نمی تواند کسب و کار خرید و فروش وسایل دست دوم راه بیندازد. دلیل این امر مسائل امنیتی و جلوگیری از دزدیدن وسایل  خانه می باشد.

داشتن این جواز به فرد اجازه می دهد تا به عنوان یک سمسار در مکانی مشخص به کار خرید و فروش اجناس دست دو و کارکرده مشغول شود. برای گرفتن این مدرک، باید به شهرداری مراجعه کنید. اغلب برای کسب این مجوز باید هزینه ای پرداخت شود.  این مجوز از طرف شهرداری صادر می‌شود.  مسلما کسانی که بدون جواز کسب، یک مغازه سمساری راه اندازی کرده می کنند، یک کار غیر قانونی انجام می دهند.

 

چه کار کنیم تا یک سمساری پر درآمد داشته باشیم؟

برای داشتن سمساری با سود بالا انجام نکات زیر قطعا شما را به درآمد بالایی در زمینه خرید و فروش کالای دست دو می رساند. این موارد عبارتند از:

 

داشتن توانایی مدیریت

ممکن است که استفاده از کلمه مدیریت برای شغل هایی مثل سمساری و خرده فروشی، عجیب باشد اما حقیقت ماجرا این است که کار سمساری به مدیریت زیادی نیاز دارد که اگر به درستی انجام نشود، کارها طبق خواسته ما پیش نمی روند.  این مورد را هم در نظر بگیرید که شغل  سمساری به تحرکات بدنی زیادی نیاز دارد.

چیدمان مرتب وسایل

چینش و دکوراسیون لوازم در یک فروشگاه سمساری نظم و ترتیب آنچنانی ندارد و در نتیجه  مشتری احتمال دارد از  وسیله ای خوشش بیاید که در زیر کالاهای دیگر باشد و مجبور باشید آن را    برای خریدار در بیاورید. مشکل بودن این کار نیاید روی چندانی ندارد و درنتیجه ممکن است یک مشتری کالایی را بپسندد که در زیر وسایل دیگر قرار داشته باشد و مجبور هستید آن را برای مشتری بیرون بیاورید. سختی این مسئله نباید به‌هیچ‌عنوان روی خوشرویی شما و طرز برخورد تان با مشتری تأثیر بگذارد. برای دسترسی آسان به وسیله ها بهتر است که وسایل برقی ها را در یک طرف و ظروف آنتیک و عتیقه جات را در طرف دیگر بچینید تا هنگام جستجو برای یک کالای خاص معطل نشوید. این کار همچنین باعث می شود که مشتریان اجناس را بهتر ببینند.

آگاهی نسبت به وسایل پر طرفدار

به دلیل اینکه وسایل داخل سمساری از کالاهای اضافی مردم تهیه می شود، باید نسبت به اجناسی که برای مردم جذابیت بیشتری دارند، آگاهی کامل داشته باشید.اگر یک وسیله فرسوده و رنگ رفته را بخرید و بدون آن که دستی به سر و رویش بکشید آن را داخل مغازه بگذارید ، شک نکنید که تنها صاحب آن، خودتان خواهید بود.  مغازه سمساری نیاز به طراحی دکوراسیون و حتی ویترینی برای نمایش اجناس ندارد، اما شما چینش وسایل بسیار حائز اهمیت است. بهتر است از قفسه هایی استفاده کنید که بلندی آن ها تا سقف است تا با قرار دادن وسیله ها در این قفسه ها آن ها را در معرض دید عموم قرار دهید. این مغازه نیازی به ویترین ندارد، اما نوع چیدمان مغازه بسیار اهمیت دارد.

خرید وسایل با قیمت کم

در شغل سمساری، بیشتر سود شما از خرید کالاهای دست دوم است تا فروش آن ها. پس حتما در خرید این وسایل دقت کامل را به خرج دهید. توجه داشته باشید که اجناس کار کرده را نباید با قیمت زیادی بخرید، چون شما می خواهید خودتان هم سودی روی این وسیله های خریداری بکشید ، بنابراین قیمت این کالاها بسیار زیاد می شوند و در این صورت مردم ترجیح می دهند کالای نو را خریداری کنند که هم به صرفه است و هم کارایی بیشتری دارد و باعث می سود اجناس روی دستتان  بمانند. سودی که در این کار  بدست می آورید متغیر است و ممکن است روی یک کالا ۵۰ هزارتومان و روی کالای دیگر ۵۰۰ هزار تومان سود داشته باشید.

 

تمیز و مرتب بودن مغازه

نظافت و تمیزی سمساری مورد دیگری است که اکثر سمساران نسبت به آن بی توجهند. اما باید بدانید که یک مغازه تمیز و منظم می تواند یکی از دلایل اصلی جذب مشتری باشد. چرا که در لحظه ورود به سمساری ،  اولین چیزی که به چشم یک مشتری می آید، پاکیزگی و مرتب بودن آن است.

 

منبع:

https://semsarimahale.com/blog/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%B1/