خانه‌های قدیمی همیشه عطر و بوی عجیبی دارند. این‌که افراد زیادی سالیان سال در این خانه‌‌ها زندگی کرده‌اند، فرزندان بسیاری در آن چشم به جهان گشوده‌اند و پدر و مادرهای زیادی در آن دار فانی را وداع گفته‌اند و برای مدت زمانی طولانی، صدای خنده و گریه، توامان از آن بلند بوده است احساسات عجیبی را در ما برمی‌انگیزد. حیاط‌های پر از گلدان‌های سفالی، درخت‌ها و حوض‌های آبی و شاید بالکنی برای دم کردن چایی توسط مادربزرگ. بسیاری از خانواده‌های ایرانی هنوز هم در این خانه‌ها زندگی می‌کنند. خانه‌هایی که اگرچه سالیان سال است پا بر جا هستند، اما نیاز به مرمت، رسیدگی و گاه بازسازی دارند. یکی از کارهایی که می‌توان برای بهبود وضعیت ظاهری و البته ماندگاری خانه‌های قدیمی کرد رنگ آمیزی درب حیاط آن‌ها است. اکثر خانه‌های قدیمی و ویلایی دارای درب‌های آهنی بزرگ هستند و رنگ‌آمیزی این درب‌ها چندان آسان نیست.

برای خرید انواع رنگ ساختمانی میتوانید به وب سایت رنگ جمیل مراجعه کنید

البته، در صورتی که کمی علاقه از خود نشان دهید، خواهید دید که این کار چندان هم دشوار نیست و قرار نیست برای هر کاری به سراغ متخصص آن (همان آقای نقاش) بروید.

رنگ آمیزی درب آهنی حیاط

برای این‌که بتوانید درب حیاط خانه خود را رنگ بزنید کافی است مراحل آمده در ادامه این مقاله را انجام دهید. اما توجه داشته باشید که درب فلزی مانند درب پارکینگ، فرفورژه، درب آهنی، درب فرفورژه، درب وپنجره، نرده و حفاظ مواردی هستند که می‌توانید از آموزش ذکر شده برای آنها استفاده کنید. البته روش های دیگری هم وجود دارند مانند پتینه کردن یا چسباندن پوستر و کاغذدیواری به درهای ویلایی اما این مقاله تنها نقاشی با رنگ را بررسی کرده است.

برای رنگ آمیزی درب حیاط کورکورانه انتخاب نکنید!

بیایید قبل از هر چیزی در مورد اصلی‌ترین مصالح مورد نیاز برای این کار صحبت کنیم. بله رنگ! رنگ‌ها، علیرغم اهمیت فام آن‌ها، که برای اغلب ما تنها ملاک انتخاب رنگ است، دارای انواع و اقسام بسیاری هستند که شناسایی نوع مناسب کاری است بس دشوار و حرفه‌ای.
رنگ‌سازی، یکی از رشته‌های خاص و کاملا تخصصی است. شاید کمتر کسی بداند که در ساخت یک رنگ، از چه موادی استفاده شده است. ضمن این‌که شدت تنوع به قدری در این محصول بالا است که انتخاب را واقعا سخت کرده است. هر یک از رنگ‌ها، دارای کامپوزیشن، کیفیت و کاربرد خاصی هستند.
به عنوان مثال، نمی‌توان از یک رنگ مخصوص دیوار برای مصنوعات آهنی یا درهای چوبی استفاده کرد. پس اینکه رنگ روغنی باشد یا در صورتی که اطلاعاتی در این زمینه ندارید، بهتر است انتخاب نوع رنگ را به عهده فروشنده بگذارید!


البته، این نکته را متذکر می‌شویم که یکی از بهترین رنگ‌ها برای رنگ آمیزی درب حیاط و سایر لوازم آهنی، رنگ‌های اپوکسی هستند.
نوعی که در سازه‌های فلزی نیز مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد. البته، در صورتی که از نظر اقتصادی به دنبال رنگی مقرون به صرفه هستید یا به رنگ اپوکسی مورد نظر خود یا فام دلخواه‌تان دسترسی ندارید، رنگ‌های روغنی نیز گزینه مناسبی برای این کار هستند.

یک آستر ضدزنگ خریداری کنید

هنگام خریداری رنگ، لازم است که یک آستر ضدزنگ مناسب نیز برای خود انتخاب کنید. آسترهای ضدزنگ اپوکسی زینک ریچ یا غنی از روی، اولین و بهترین گزینه هستند.
این آسترها می‌توانند درب آهنی خانه شما را در قبال باران و رطوبت از زنگ زدگی محافظت کنند و در عین حال، ضخامت مود نیاز رنگ را نیز تامین کنند.

فام، یک‌بار برای همیشه!

فام رنگ، جزو مواردی است که تصمیم‌گیری در مورد آن اندکی دشوار است. علاوه بر سلیقه شخصی، موارد دیگری از قبیل آب‌وهوا، نمای ساختمان، شکل و اندازه درب و غیره نیز در انتخاب فام رنگ دخیل هستند.
در هر صورت، انتخاب رنگ‌های خیلی شاد یا خیلی شلوغ، به‌ویژه در مورد درب خانه‌های با نمای آجری یا رنگی چندان توصیه نمی‌شود. ضمن این‌که خانه‌های کوچک با درب‌های باریک، معمولا در صورت انتخاب رنگ‌های تیره کوچک‌تر نیز به نظر خواهند رسید.
در هر صورت، این انتخابی است که سال‌های سال باید تحملش کنید پس یک‌بار هم که شده درست تصمیم بگیرید!

در صورت نیاز، از پرایمر رنگ غافل نشوید.

این مورد هم برمی گردد به همان موضوع علم رنگ‌ها. برخی از رنگ‌ها – از جمله همین رنگ‌های اپوکسی – برای خشک شدن نیاز به یک ماده به عنوان پرایمر دارند. پس هنگام خرید حسابی حواس‌تان را جمع کنید تا دوباره مجبور نشوید راه رنگ‌فروشی را در پیش بگیرید.

بتونه از اهم واجبات است.

بتونه یکی از مصالح مهم رنگ آمیزی درب حیاط است. این مورد مصداق واقعی فوت کوزه‌گری است. اگر می‌بینید که کار یک نقاش با نقاش دیگر فرق‌ها دارد، یکی از وجوه تمایز همین بتونه‌کاری است. بتونه‌ها دارای انواع متنوعی هستند که بهترین نوع آن‌ها بتونه سنگی است.
در صورتی که از نظر مالی موردی برایتان ندارد و درب آهنی مورد نظرتان نیز زیاد در معرض باد و باران است، بهتر است همین بتونه سنگی را خریده و خیرش را ببرید. اگر نه، که بتونه‌های ساده روغنی هم می‌توانند کار راه بیانداز باشند!

ادامه مطلب:

https://address.ir/blog/%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%B7/